ميلاد نور
 
كانون فرهنگي تربيتي طلوع افوس
 
 
دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:27 ::  نويسنده : اصغر کیخائی

در تاریخ تولدحضرت فاطمه (س) در بین علماى اسلام اختلاف است. لکین در بین علماى امامیه مشهور است که آن حضرت در روز جمعه بیستم ماه جمادى الثانى سال پنجم بعثت تولد یافته است.

مکان تولد حضرت زهرا (س) در شهر مکه و در خانه خدیجه اتفاق افتاد. این خانه در محله ‏اى است که در گذشته به آن «زقاق العطارین» یعنى کوچه عطارها مى‏ گفتند. رسول خدا (ص) تا هنگام هجرت، در آن خانه ساکن بود. خانه مبارکى که بارها در آن فرشته وحى بر پیامبر (ص) نازل گردید. این خانه بعدها به صورت مسجد درآمد.

شکوفایی غنچه نبوی
در آسمان مکه و در منزل نزول وحی، شوری برپا بود. فرشتگان وحوریان بهشتی هلهله کنان و تبریک گویان به زمین می آمدند و گرداگرد خدیجه حلقه می زدند و آیه «فتبارک اللّه احسن الخالقین» را زمزمه می کردند. آن شب درهای عرش گشوده شده بود و لیلة القدر خدا و تنزل الملائکه تفسیر شدهْ و از دامان پاک خدیجه، نازدانه نبوی و گل سپید احمدی درخشید.
جشن حضور
او که آمد، عشق متولد شد و دل های آسمانیان و زمینیان، سرسبزتر از همیشه گشت. دردانه بوستان عصمت و طهارتْ در بیست جمادی الثانی، زمین و آسمان مکه را نورافشانی کرد. شاه بیت غزل آفرینش، غایت خلقت و میوه باغ رسالتْ خانه محمد صلی الله علیه و آله را با قدوم خود مزیّن نمود. پدر بر دستان کوچکش بوسه زد؛ چرا که او بِضْعَة النبی، همراه و هم راز پدر و ام ابیها بود.
تهنیت باد
سال روز میلاد اسوه زهد و تقوا، نازدانه آل کسا، اقیانوس علم و حلم، چشمه سار نجابت، صابره عصمت، عصاره بعثت، هم کُفْوِ ولایت، پیوند دهنده حلقه نبوت و ولایت، بارور کننده درخت امامت، کوثر الهی، سمبل ایثار، قصیده پاکی ها، مثنوی عرفان، غزل خوبی ها، مدافع ولایت، ام ابیها، صدیقه کبری، فاطمه زهرا علیهاالسلام بر همه شیفتگان و ره پویان طریقش تبریک وتهنیت باد.
القاب مبارک
گوهر دردانه نبوی و قرة العین رسول را با القاب بسیاری می شناسند که هر کدام از آن ها، به دلیل ویژگی های خاص آن بزرگوارْ به ایشان نسبت داده شده است. در روایات اسلامی و کتاب های تاریخی، بیش از 104 لقب برای آن حضرت آورده اند؛ از جمله این القاب می توان از زهرا، کوثر، مرضیه، مبارکه، محدثه، انسیه حورا، منصوره و عالمه نام برد.
نور آسمانی
یکی از القاب مبارک و مشهور حضرت فاطمه علیهاالسلام ، زهرا، به معنای نور و درخشندگی است. از امام صادق علیه السلام پرسیدند که چرا فاطمه را زهرا نامیده اند؟ آن حضرت فرمود: زیرا هر گاه فاطمه در محراب عبادت می ایستاد و به عبادت مشغول می شد، نور او بر اهل آسمان می درخشید، همان طور که ستارگان بر اهل زمین درخشیدند.
هدیه الهی
از میان القاب بانوی دو سرا، کوثرْ لقبی است که از سوی خداوند به او و پدرش داده شده و به معنای فراوانی و زیادی هر چیزی است. شیخ طبرسی در تفسیر خود می نویسد: گفته اند مراد از کوثر، نسل و ذُرّیه حضرت رسول صلی الله علیه و آله است که از فاطمه زهرا علیهاالسلام دختر آن حضرت به وجود آمده و تا روز قیامتْ تعدادشان بیرون از شمار است. خداوند این لقب را در جواب مشرکانی که پیامبر را به واسطه نداشتن پسر، ابتر و بدون دودمان می نامیدند، به پیامبر خود عطا فرموده است.
سلام بر تو...
سلام بر تو ای دختر بهترین مخلوقات، سلام بر تو ای بانوی زنان جهانیان از اولین و آخرین، سلام بر تو ای همسر ولی خدا، سلام بر تو ای خشنود از خدا و پسندیده او، سلام برتو ای حوریه از جنس آدمی، سلام بر تو ای فاضله پاکیزه، سلام بر تو ای پرهیزکار نیکورفتار و سلام بر تو ای هم سخن فرشتگان و ای دانا.
اولین بهشتی
منزل گاه صالحان و شایستگانْ بهشت جاویدان است؛ آنان که راه سعادت را شناختند و خودْ راه هدایتی برای سعادت دیگران شدند. اولیای الهی و خاندان عصمت و طهارت، از جمله اینانند و فاطمه فرزند محمد صلی الله علیه و آله ، اولین این بزرگواران است که وارد بهشت می شود. پدر بزرگوارش رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: «اولین کسی که وارد بهشت می شود، فاطمه علیهاالسلام است."
روح فداکاری
ای سمبل ایثار و فداکاری، آن گاه که به محراب می ایستی و با معشوق خود خلوت کرده و راز و نیاز می نمایی و اشکْ سجاده ات را در بر می گیرد و زانوانت از کثرت عبادت ورم کرده و قادر به ایستادن نیست، در پیشگاه یگانه ات دست بردعا می گشایی و دیگران را دعا می کنی و حوایج آنان را از خداوند می طلبی و در جواب فرزند ارجمندت امام حسن مجتبی علیه السلام که می پرسد: مادر چرا ابتدا همسایگان را دعا می کنی؟ می فرمایی: «یا بُنَی اَلْجارُ ثُمَّ الدّارُ؛ پسرم! اول همسایگان و سپس خودمان».
بهترین همسر
حضرت زهرا علیهاالسلام ، نه تنها دختری مهربان و غم خوار پدر، که همسری شایسته و بهترین شریک زندگی برای علی علیه السلام نیز بود و از هیچ مهر و محبت و ایثاری در مورد همسر خود دریغ نمی ورزید. هرگز از او تقاضا و درخواستی نمی کرد و آن گاه که شویش به او می فرمود: فاطمه جان! چرا از من چیزی نمی خواهی تا برایت مهیا سازم، در جوابش می فرمود: «علی جان! من از پروردگار خود حیا می کنم که چیزی را که تو بر فراهم آوردن آن توان نداری، از تو درخواست کنم».
ازدواج آسمانی
جگرگوشه رسول خدا، همانند نهالی نورسته در حال رشد و نمو، و در آستانه ازدواج بود. او هم چون پدر ومادر بزرگوارش، به ارزش های انسانی و سجایای اخلاقی آراسته بود. بسیاری از مهاجر وانصار خواهان او بودند و آرزوی خویشاوندی با رسول خدا را داشتند، ولی پیامبر به همه آنان جواب منفی می داد و می فرمود: «کار ازدواج فاطمه با پروردگارش است، نه پدرش. من در این مورد در انتظار فرمان خدا هستم». بعدها پیامبر درباره ازدواج فاطمه فرمود: «فرشته ای از بارگاه خدا بر من فرود آمد که: هان ای محمد! خدای فرزانه بر تو درود می فرستد و می گوید: من در آسمان ها دختر ارجمندتْ فاطمه را به همسری امیرمؤمنان علی علیه السلام درآوردم. تو نیز در زمین او را به ازدواج علی درآور».
بهترین مادر
سرور بانوان جهان، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام که آراسته به امتیازات معنوی و سجایای اخلاقی است، دختری غم خوار برای پدر، همسری وفادار و فداکار برای شوهر، و مادری نمونه و موفق برای فرزندانش بود. او که خود در دامان وحی تربیت شده بود ومربی ای چون رسول خدا داشت، به همان شیوه و روشْ فرزندانش را تربیت کرد و از نسل او، یازده ستاره تابناک در آسمان عصمت و طهارت درخشیدند که هر کدام از آنان، پرچمدار اسلام و قرآن بودند و نیکوست آن حضرت را ام الائمه یعنی مادر پیشوایان بخوانند.
احیاگر شخصیت
اسوه زنان عالَمْ در زمانی پا به عرصه گیتی نهاد که مردم حجاز، هیچ گونه ارزش وشخصیتی برای زن قائل نبودند. او خورشیدی بود که در شب یلدای ظلمت و بی عدالتی، روح حیات را در کالبد زنان زمان خود دمید. او انسانیت، شرافت و عزت را برای مردمان به ارمغان آورد. درآن هنگام که داشتن دختر مایه ننگ و خفت و خواری بود، پدر بر دستان او بوسه می زد و از داشتن چنین دختری، بر خود می بالید.
عشق پدری
فاطمه علیهاالسلام میوه باغ رسالت، نور چشم پیامبر و عزیزترین و محبوب ترین فرد نزد پدربود. فاطمه، میوه دل و روح و روان مصطفی بود وبارها نبی اسلام فرمود: «هر که فاطمه را دوست بدارد، مرا دوست داشته است. محبت به او، محبت به منْ و خشم او، خشم من است. هر کس او را بیازارد، مرا آزرده است». آخرین کسی که پدر با او خداحافظی می کرد و اولین کسی که در هنگام بازگشت از سفرْ به سراغ او می رفت، فاطمه بود. پدر به او افتخار و مباهات می کرد و بارها بر دستان او بوسه می زد و در حق او می فرمود: «سراسر وجود فاطمه، ایمان و قلب او، سرشار از یقین است».
آینه تمام نمای پدر
عایشه، یکی از همسران رسول گرامی صلی الله علیه و آله می گوید: «هیچ کس را ندیدم که در کلام و راه و روش، شبیه تر از فاطمه به رسول خدا باشد».
بوی بهشت
عشق و علاقه پدر به فرزند خود به حدی بود که هرگاه او را می دید، می فرمود: «من بوی بهشت را از وجود فاطمه استشمام می کنم».
مادرْ در نگاه فرزند
امام مهدی(عج) در نامه ای به یکی از یارانشان نوشته اند: «دختر پیامبر خدا، فاطمه زهرا علیهاالسلام برای من سرمشق و الگوی نیکویی است». او که خود از خاندان وحی و یادگار آخرین پیامبر است، مادرش زهرا علیهاالسلام را الگوی خویش قرار می دهد. چه نیکوست ما نیز به پیروی از این مهمان دل های منتظر، مقتدا و سرمشق خود را فاطمه علیهاالسلام قرار دهیم که نیکوترین پیشوا است.
ساده زیستی و قناعت
ساده زیستی، زهد و قناعتْ از ویژگی های اصلی زندگانی حضرت زهرا علیهاالسلام بود. او، هم در خانه پدر و هم در خانه همسر، این روش را دنبال می کرد و آن را پیشه خود قرار داده بود. روح لطیف و بی آلایش او، از دلبستگی به دنیا و تجملات آن دورش می ساخت. فاطمه علیهاالسلام در تمام عمر، زندگی ساده، با صفا و پر از معنویت را برگزید
معلم نمونه
حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام بانوی دو سرا را «عالمه» می نامند؛ چرا که او شاگردانی را تربیت کرده که الگوی دین اسلام و خاندان اهل بیت بوده اند. از جمله این افراد می توان از «فِضّه» خادم حضرت علیهاالسلام نام برد. او که درس آموخته سرای فاطمه علیهاالسلام بود، فراوان از مکتب او آموخت. فضّه، این شاگرد نمونه، حدود بیست سالْ جُز با کلام خدا (قرآن) سخن نگفت.
شخصیت حضرت زهرا علیهاالسلام در کلام رهبر
مقام معظم رهبری در شأن والای حضرت زهرا علیهاالسلام فرموده اند: «شخصیت زهرای اطهر علیهاالسلام در ابعاد سیاسی، اجتماعی و جهادی، شخصیت ممتاز و برجسته ای است، به طوری که همه زنان مبارز و انقلابی و برجسته سیاسی عالم، می توانند از زندگی کوتاه و پر مغز او درس بگیرند».
فدک، میراث نبوی
یکی از ویژگی های حضرت زهرا علیهاالسلام ، علم بی کران و فصاحت و بلاغت در سخنوری است. ایشان در خطبه زیبایی که از آن به «خطبه فدکیه» یاد می کنند، دریای بی کرانی از نکات سودمند اخلاقی و معارف بلند اسلامی را مطرح می سازند. فاطمه علیهاالسلام در بخشی از این خطبه چنین می فرماید: «خدای تعالی، ایمان را وسیله تطهیر شما از شرک، نماز را برای جلوگیری از تکبر، روزه را برای به ثبوت رساندن مراتب اخلاصْ و حج را وسیله ای برای استوار ساختن بنیان دین، عدالت را سببی برای نزدیکی دل ها، جهاد را برای عزت و سربلندی اسلام، صبر و بردباری را مایه استحقاق پاداش، امر به معروف را برای مصلحت حال عموم، نیکی به پدرو مادر را مسیری برای جلوگیری از خشم الهی و صله رحم را وسیله تأخیر افتادن مرگ و طول عمر قرار داد».
پای درس فاطمه علیهاالسلام
«من دنیای دنیاپرستان را دوست ندارم».
«از دنیای شما سه چیز محبوب من است: تلاوت قرآن، نگاه به چهره رسول خدا و انفاق در راه خدا».
«بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم خو و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند».
«لذتی که از خدمت حضرت حق می برم، مرا از هر درخواستی باز داشته است. حاجتی جز این ندارم که پیوسته ناظر جمال زیبا و والای خداوند باشم».
«جهاد در راه خدا، مایه عزت و جاودانگی اسلام است».
  انجمن قرآن و عترت كانون فرهنگي تربيتي طلوع                      
 
«در خدمت مادر باش، زیرا بهشت زیر پای مادران است».


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







اجرای گروه سرود کانون طلوع در مراسم راهپیمایی 22بهمن 1398 حضور فعال اعضای انجمنهای کانون طلوع در مراسم راهپیمایی22بهمن98 اعزام تیم کاراته دختران کانون طلوع به مسابقات غرب استان بهمن ماه1398 آذین بندی کانون طلوع به مناسبت ایام الله دهه فجر1398 دهه فجر 1398 مبارک باد. برنامه های دهه فجر1398 کارگاه تراش سنگهای قیمتی پنجمین جلسه انجمن ادبی چشمه ساران کانون طلوع شهر افوس غبار روبی گلزار شهدا با حضور دانش اموزان کانون به مناسبت هفته بسیج دانش اموزی حضور فعال اعضا انجمنهای کانون طلوع در مراسم13ابان98واجرای گروه سرود کانون همایش پیاده روی و کوهگشت ایروبیک کانون طلوع با حضور هیئت کوهنوردی برگزاری زیارت عاشورا به مناسبت اربعین حسینی با همکاری آموزشگاه شهید اشرفی همایش پیاده روی به مناسبت هفته تربیت بدنی همایش دوچرخه سواری به مناسبت هفته دفاع مقدس برپایی سفره سلامت ویژه پیش دبستانی گل نرجس تاریخ1/8/98 شهادت امام حسن(ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد. رحلت پیامبر(ص) بر عموم شیعیان تسلیت باد. آغاز دهه ی محرم و شهادت حضرت ابا عبد الله الحسین (ع)بر عموم شیعیان جهان تسلیت باد عید غدیر خم مبارک کلاس تابستان 98 ولادت امام رضا (ع) بر عموم شیعیان مبارک باد. شهادت امام جعفر صادق (ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد. جشن افتتاحیه کلاسهای کانون تابستان 98 برنامه ی کلاسهای تابستان 98 عید سعید فطر پیشاپیش بر عموم مسلمانان جهان مبارکباد. رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد روز جهانی قدس مبارکباد
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگي تربيتي و آدرس kafoos.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان