روز سلامتي
 
كانون فرهنگي تربيتي طلوع افوس
 
 
سه شنبه 15 فروردين 1391برچسب:, :: 10:27 ::  نويسنده : اصغر کیخائی

 

روز سلامتي - روز جهاني بهداشت
سازمان بهداشت جهاني که در شهر ژنو پايتخت سويس قرار دارد از موسسات وابسته به سازمان ملل است. در کنفرانس سانفرانسيسکو در سال 1946 تصميم به تشکيل يک کنفرانس بين المللي بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوريل سال 1948، در نيويورک تنظيم و تصويب شد و اولين انجمن بهداشت جهاني اقدام به انتخاب روزي از سال به نام"روز جهاني بهداشت" نمود. در ژوئن همان سال اولين مجمع عمومي سازمان بهداشت جهاني در ژنو با حضور نمايندگان 61 کشور جهان تشکيل شد. از سال 1950، 7 آوريل(7 April) هر سال، با نام روز جهاني بهداشت در سراسر دنيا جشن گرفته مي‌ شود. هفتم آوريل، روز جهاني بهداشت و هم چنين سالگرد تاسيس سازمان جهاني بهداشت است. رسالت روز جهاني بهداشت بالا بردن آگاهي عموم مردم جهان، درباره موضوع خاص بهداشتي است که سازمان بهداشت جهاني(WHO) آن را در رأس اولويت هاي بهداشتي سال قرار داده است. اين روز به عنوان نقطه شروع اجراي برنامه هاي بهداشتي بلند مدتي است که مي بايست مدت ها قبل از 7 آوريل، فعاليت هاي آن انجام شده و منابع آن فراهم گردد. هدف اين سازمان، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتي و سلامتي براي کليه انسان هاي روي زمين است، به دنبال اين هدف، سازمان، برنامه هاي زيادي را به مرحله اجرا مي گذارد تا زمينه مساعدت کشورها را براي تقويت بهداشت عمومي خود فراهم کند. يکي از موانع بزرگ در بهبود وضع بهداشت در دنيا کمبود اشخاص متخصص مي باشد. سازمان بهداشت جهاني براي رفع اين مشکل، دوره هاي مطالعاتي و کارآموزي و تعليم و تکميلي در سرتاسر جهان تشکيل داده است. بيشترين توجه سازمان مداواي تب هاي مناطق حارّه، سل، جذام، وبا، طاعون، آبله، امراض تناسلي، بهداشت مادران و کودکان و تغذيه متمرکز مي باشد و از جمله برنامه هاي عمده آن ريشه کني مالاريا و آبله است. ايران در 23 نوامبر 1946، به عضويت اين سازمان درآمد و همه ساله در اجلاس ساليانه آن و در کميته منطقه اي در گروه مديترانه شرقي شرکت داشته است.
بهداشت چيست؟
بهداشت در واقع زير بناي فعاليت هاي اقتصادي و پيشرفت هاي اجتماعي يک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعايت اصول بهداشتي مي باشد و جامعه سالم و تندرست مي تواند از منافع خود دفاع، و حقوق خود را کسب کند. بهداشت عبارت است از علم و هنر پيشگيري از بيماري ها، طولاني کردن عمر و بالا بردن سطح سلامت و توانايي بشر که اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند، مي توان در مجموع، يک جامعه سالم و توانا به وجود آورد. در قانون اساسي بر مسأله بهداشت تاکيد زيادي شده است. در اصول سوم، بيست و نهم و چهل و سوم قانون اساسي بر ضرورت تأمين بهداشت و فراهم نمودن امکانات بهداشتي و درمان بيماري ها، و گسترش خدمات درماني تأکيد شده است.
بهداشت در اسلام
از جمله ويژگي هاي فطري تمامي موجودات جهان غريزه پاکيزگي و ميل به نظافت مي باشد و انسان نيز به عنوان اشرف مخلوقات به طور ذاتي به سلامتي و تامين تندرستي خود علاقه مند است. دين مبين اسلام، اهميت زيادي براي انسان ها قائل است و با وضع قوانين بهداشتي، نسبت به حفظ سلامت افراد، برنامه ريزي کرده است. ناگفته نماند که تندرستي فقط سلامت جسم نيست و سلامت روح و روان افراد و سلامت جامعه نيز اهميت زيادي دارد و هر کدام از اين ها بر يکديگر تاثير متقابل دارند. اسلام نيز تاکيد فراوان بر خود سازي افراد جهت سلامت جامعه کرده و خط مشي زندگي را براي انسان ها ترسيم نموده است. متأسفانه جوامع پيشرفته به ويژه در زمينه بهداشت، به خاطر عدم رعايت اصول اخلاقي و روابط اجتماعي، مبتلا به بيماري هايي چون ايدز" Aids" شده اند که در حال حاضر علاجي براي آن ها وجود ندارد. در اسلام کليه مسائل بهداشتي مانند بهداشت فردي، بهداشت محيط، بهداشت رواني، بهداشت اجتماعي و ... مطرح شده و بسياري از مباحث که هنوز علوم تجربي امروز به آن ها نرسيده است به طور وسيعي مورد توجه قرار گرفته است مثل تاثير معنوي حلال و حرام، نجاست و پاکي و ... در اسلام راجع به آب آلوده که مي تواند سر منشا و عامل انتقال بيماري ها باشد، اشاره شده و قبل از اين که دانشمندان به کشف و شناسايي ميکروب ها بپردازند سفارش شده که مصرف آب جوشيده از هر جهت سودمند است زيرا حرارت باعث نابودي ميکروب ها و رفع آلودگي آب مي شود و انسان را از خطر ابتلا به بيماري نجات مي دهد و اين نشان دهنده اهميت رعايت مسائل بهداشتي و جلوگيري از شيوع بيماري ها در اسلام است.
اهداف بهداشتي
مسائل بهداشتي وسيع و گسترده است و با توجه به پيشرفت سريع علم، هر روز نکات بهداشتي ريز تر و دقيق تر و اهداف بهداشتي، گسترده تر مي شوند. به طور خلاصه اهداف بهداشتي را مي توان به صورت زير بيان کرد:
1- سالم سازي محيط زيست.
2- کنترل بيماري هاي واگيردار.
3- آموزش بهداشت عمومي.
4- ايجاد خدمات پزشکي و پرستاري براي تشخيص و درمان بيماري ها.
5- ايجاد و توسعه، يک سيستم اجتماعي که در آن هر فرد از وسايل و امکانات لازم براي سالم ماندن برخوردار باشد تا افراد از حق مسلم خود يعني سلامت و زندگي طولاني بهره مند و در مواقع بيماري بتوانند از آن خدمات بهره مند شوند. اگر افراد جامعه نکات بهداشتي را رعايت کنند، بهداشت جامعه نيز تامين خواهد شد. بنابراين هر فردي در اين کار سهمي دارد؛ انسان ها بايد کوشش کنند تا از آلوده ساختن محيط زيست خود مانند هوا، آب، زمين و ... جلوگيري نمايند و از گسترش بيماري هاي واگيردار با رعايت اصول بهداشتي جلوگيري به عمل آورند. اثرات فيزيکي تغييرات آب و هوايي در مناطق جغرافيايي مختلف، متفاوت خواهد بود. اثرات ناشي از تغييرات آب و هوايي بر روي سلامت بشر تحت تأثير توسعه،‌ فقر و تحصيلات، ساختار بهداشت عمومي و ساختار سياسي جوامع قرار خواهد گرفت. کشورهاي در حال توسعه آسيب بيشتري خواهند ديد. در واقع کشورهاي داراي ميزان بالاي فقر و سوء تغذيه، ساختارهاي ضعيف بهداشتي و مسائل سياسي، کمترين قدرت را براي وفق دادن خود با اين شرايط خواهند داشت. در واقع اگر ما توانايي مقابله با مشکلات ناشي از تغييرات آب و هوايي بر روي سلامت را نداشته باشيم مسلماً در رسيدن به اهداف توسعه هزاره دچار مشکل خواهيم شد. در ايران روز 18 فروردين روز سلامت و 24-17فروردين، هفته سلامت نام گذاري شده است.
اهداف بزرگداشت هفته سلامت:
- بزرگداشت فعاليت هاي حوزه سلامت و تقدير از فعالان اين حوزه؛
- تبيين اهميت موضوع سلامت به عنوان زيرساخت توسعه پايدار؛
- جلب مشارکت و همکاري عمومي در راستاي تحقق جامعه سالم؛
- تبيين شعار محوري«انسان سالم؛ محور توسعه پايدار»؛
- جلب همکاري هاي بين بخشي؛
- جلب مشارکت مردم از طريق تشکل هاي غير دولتي، خيرين و واقفين؛
- جلب توجه دولت و مجلس به سلامت به عنوان زيرساخت توسعه پايدار؛
- توجه به فعاليت هاي فرهنگي به منظور ارتقاء سلامت جامعه.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







اجرای گروه سرود کانون طلوع در مراسم راهپیمایی 22بهمن 1398 حضور فعال اعضای انجمنهای کانون طلوع در مراسم راهپیمایی22بهمن98 اعزام تیم کاراته دختران کانون طلوع به مسابقات غرب استان بهمن ماه1398 آذین بندی کانون طلوع به مناسبت ایام الله دهه فجر1398 دهه فجر 1398 مبارک باد. برنامه های دهه فجر1398 کارگاه تراش سنگهای قیمتی پنجمین جلسه انجمن ادبی چشمه ساران کانون طلوع شهر افوس غبار روبی گلزار شهدا با حضور دانش اموزان کانون به مناسبت هفته بسیج دانش اموزی حضور فعال اعضا انجمنهای کانون طلوع در مراسم13ابان98واجرای گروه سرود کانون همایش پیاده روی و کوهگشت ایروبیک کانون طلوع با حضور هیئت کوهنوردی برگزاری زیارت عاشورا به مناسبت اربعین حسینی با همکاری آموزشگاه شهید اشرفی همایش پیاده روی به مناسبت هفته تربیت بدنی همایش دوچرخه سواری به مناسبت هفته دفاع مقدس برپایی سفره سلامت ویژه پیش دبستانی گل نرجس تاریخ1/8/98 شهادت امام حسن(ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد. رحلت پیامبر(ص) بر عموم شیعیان تسلیت باد. آغاز دهه ی محرم و شهادت حضرت ابا عبد الله الحسین (ع)بر عموم شیعیان جهان تسلیت باد عید غدیر خم مبارک کلاس تابستان 98 ولادت امام رضا (ع) بر عموم شیعیان مبارک باد. شهادت امام جعفر صادق (ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد. جشن افتتاحیه کلاسهای کانون تابستان 98 برنامه ی کلاسهای تابستان 98 عید سعید فطر پیشاپیش بر عموم مسلمانان جهان مبارکباد. رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد روز جهانی قدس مبارکباد
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگي تربيتي و آدرس kafoos.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان